Krász Kíra: Etiquette
2024. március 27. – 2024. április 26.

Krász Kíra legújabb munkája az etikett (viselkedéskultúra) és etikett (címke) közötti rejtelmes viszony feltárásával foglalkozik. A munka két részből tevődik össze: a sorozat „25” címet viselő darabjai mind egy régi, szigorú rendszer részei, míg a pasztellel színezett „Keverékek” a változás és az átalakulás megtestesítői.

Kurátor: Gyöngyösi Eszter

Megnyitó: 2024. március 27. 18:30, INDA Project Room

A kiállítást megnyitja: Hont Jázmin, művészettörténész

A tárlat 2024. március 28 és április 26. között tekinthető meg, és az FFS Átlátás 2024. kiállítássorozat keretében valósul meg.

A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2024 hivatalos programjának része.

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!


Krász Kíra INDA Galériában bemutatott munkája az etikett (viselkedéskultúra) és etikett (címke) közötti rejtelmes viszony feltárásával foglalkozik: elsőként XIV. Lajos francia király alkalmazta a mai értelemben vett etikettet, ugyanis udvarában különféle szabályok szerint illett viselkedni. A mendemondák szerint, az első címkék – kertésze kérésére – arra hívták fel a figyelmet, hogy a Napkirály impozáns kertjében milyen útvonalon lehet közlekedni, a fűre taposás elkerülése érdekében.

A király terített asztalánál is mindennek megvolt a helye: elvárás volt, hogy a konyhai segédek elsajátítsák a hajtogatás művészetét, ezért 25-féleképpen kellett megtanulniuk asztalkendőt hajtani. Ez a 25 bűvös számmá válik Kíra projektje során.

A XIV. Lajos udvarában alkalmazott viselkedési szabályok egy része számunkra már ismeretlen, ennek ellenére az etikett mindennapjainkban is jelen van, hiszen minden szociális cselekedetünknek van egy szabályos formája. Ez a forma azonban folyamatosan formálódik, igazodik életünk körülményeihez. A pasztellel színezett Keverékek ezt a változást testesítik meg, ennek az átalakulásnak állítanak szobrot.

A fentiek nyomán, a kiállítás két részre tagolódik: míg a 25 mind egy régi, szigorú rendszer részei, a Keverékek egy sokkal szabadabbé. A képek etikett címkékre nyomtatása, majd egymással vegyítése lehetővé teszi a szigorú struktúrák feloldását, vegyítését.

/////////

A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója szervezésében 2024-ben is megvalósul az Átlátás című kiállítássorozat, amely lehetőséget és támogatást biztosít a Stúdió pályakezdő tagjainak a bemutatkozásra.

Az FFS egy belsős pályázat keretein belül hirdette meg a kiállítási lehetőséget a Stúdió tagjai között. A zsűri felkért tagjai a projektet befogadó galériák képviselői voltak: Viski Noémi, kurátor (K11 Labor), Mucsi Emese, kurátor (Capa Központ), Fekete Viktória, art manager (INDA Galéria), Török Tünde, kurátor (Mymuseum), Cserna Endre, az FKSE Galéria és az Eidolon Center for Everyday Photography képviselője és Legát Franciska az FFS titkára.

A zsűrizést követően öt alkotó került kiválasztásra, akik kurátoraikkal és a galeristákkal való szoros együttműködés során megvalósíthatják elképzeléseiket az „Átlátás 4” kiállítássorozat részeként.

/////////////////

Krász Kíra Dorottya (1995, Pécs) Magyarországon élő és alkotó művész, 2019-ben szerzett diplomát a University of Brigthon fotográfia szakán. 2021-től a Fiatal Fotóművészek Studiójának tagja, ugyanebben az évben A Márványból Kő című sorozat- és ötlettervével elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia hároméves ösztöndíját. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművész mesterszakát végzi. Munkásságában a fotográfia fizikai tulajdonságainak összjátékát kutatja: a forma és az anyag együttes hatását. Analóg technikával készített felvételeit fotográfiai technikák mellett ötvözi rajzolással, kivágással, montázzsal, valamint rétegeléssel.

VISSZA