2019. szeptember 5. – 2019. november 8.
Sweatshop
Grace Ndiritu kiállítása az INDA Galériában
Az INDA Galériában szeptember 4-én nyíló kiállítására Grace Ndiritu (UK/Kenya) Sweatshop/Rabszolgamunka címmel új festmény, kollázs és textil munkákból készített, a galéria összes termére kiterjedő installációt. A projekt a modern rabszolgaság, az úgynevezett sweatshopok és az ott készülő áruk jelenségét vizsgálja három különböző, ám több szempontból is párhuzamba állítható, sőt átfedő terület egymás mellé állításával: a művész műterme, ahol a műtárgypiacot tápláló tárgyak készülnek; a harmadik világ országai, ahol nyomorúságosan fizetett munkások készítenek luxustermékeket a luxus- divat- és általában a globális fogyasztói piac számára; és végül a bennszülött törzsek, amelyek a piacosult nyugati New Age hullám számára szolgáltatnak kultúrális és spirituális táplálékot. A kiállításon bemutatott munkák között szereplenek a művész Post-Hippie Pop Abstraction (2015-2018) című sorozatából származó festmények, rajzok és kollázsok, a Cult of The Kimono (2019) című új sorozatához tartozó kézi festésű kimonók, valamint a COVERSLUT© című, a Belgiumban, a Maneuvre rezidencián folyó divat- és gazdaság kutató-művészeti projekt keretében készült textilek. Az INDA Galériában most megrendezett kiállítás a The Year of Black Healing (2020) című, egy éves projekt első állomása. A Ndiritu munkáit a középpontba állító, nemzetközi sorozatban kiállítások, performanszok és beszélgetések kerülnek sorra, záróeseménye pedig a 2020-as Black Healing kiállítás lesz 2020 júniusában, Franciaországban. A sorozat olyan témákat vizsgál, mint az afro-futurizmus, aktivizmus, spirituális gyakorlat, fekete kultúra és neoliberalizmus.
Grace Ndirituról
Grace Ndiritu (1982) az Egyesült Királyságban született, kenyai származású vizuális művész. 22 éves korától Steven McQueen filmrendező tanítványa volt az amszterdami De Ateliersben. 2009-ben munkái a New York-i Metropolitan Museum of Art gyűjteményébe is bekerültek, 2014-ben pedig a Phaidon The 21st Century Art Book című kiadványában is helyet kaptak. Ugyanabban az évben az Apollo Magazine a tíz legfontosabb és legnagyobb hatású 40 év alatti művész között sorolta fel. Több mint negyven videómunkája, kísérleti fotói, festményei, textilmunkái, kutatási projektjei és sámánista performanszai olyan helyeken szerepeltek, mint a liverpooli Bluecoat; a briminghami Eastside Projects; a barcelonai Fundació Antoni Tàpies; a Glasgow School of Art; a varsói Modern Művészeti Múzeum (Muzeum Sztuki Nowoczesnej); a párizsi Centre Pompidou; a londoni Chisenhale Gallery; a birminghami Ikon Gallery, a New York-i Metropolitan Museum of Art és az 51. Velencei Biennále. Műveit a Whitechapel Gallery által kiadott Documents of Contemporary Art: The Rural című (2019, Whitechapel-MIT Press) kiadványba is beválogatták.