2009. április 22. – 2009. május 22.
A japánok a harminc embert is elpusztítani képes méraganyaggal rendelkező gömbhal (fugu) megevésének rítusában látják a férfiasság kifejezését, mi európaiak olyan fogalmakat kapcsolunk össze a férfiassággal, mint a virtuskodás, veszélykeresés, bátorság, erő, tettrekészség.
Sándor Krisztián festményeiről elmondhatjuk, hogy az energikus színekkel, nyers erővel megfogalmazott művei fáradhatatlan „maszkulin” energiákat sugároznak, szándékosan képezve ellenpontot az esztétikusan „finom”, vagy „csajosan szexis”, feminin festészetnek. Általában a tevékeny férfitársadalom nyüzsgő forgatagát jeleníti meg, szereti a sportos tematikát; bokszolókat, hokisokat fest, a futballpálya kirobbanó erejű pillanatait örökíti meg. Kedveli az autókat, mint a férfiasság egyik mai „lovagi” szimbólumát, az autósüldözéseket, a karambolokat – mint a jelenkor (hír)legendáriumának sztoribordjait sorakoztatja fel sűrű szövetként elhelyezve nagyméretű vásznain.
A festmények mellett készít nagy gesztusokkal felhordott szén- és ecsetrajzokat is. Bizarr papír kollázsain pedig, például a börtönélet hőseinek festi meg a képzeletbeli ironikus portréit, így állítva nekik tünékeny emléket. S ehhez egy nagyon egyedi felismerhető stílus társul, amely keresetlen gyermeki harsányságával felidézi a dada vagy az art brut hőskorát, de beilleszkedik a kortárs festészetnek a valóságból kiinduló, a jelenkor eseményeit feldolgozó, de nem technorealista, egyedi hangú irányvonalába.
Sándor Krisztián idén elnyerte a K&H Bank féléves ösztöndíját.
Muladi Brigitta művészettörténész