Supermoon
2019. április 18. – 2019. május 31.

Supermoon

Ábel Tamás munkái az INDA Galériában

A legfiatalabb, harminc év alatti művészgeneráció már nemzetközileg is elismert tagja, Ábel Tamás munkáiból nyílik kiállítás az INDA Galéria Projektszobájában – nem sokkal az előtt, hogy májusban a világ egyik vezető üvegművészeti központjában, a Corning Museum of Glass-ban (CMoG) rendezett nagyszabású tárlaton képviseli majd egyedüli magyarként a hazai szcénát.

Itt mindjárt ki kell emelnünk, hogy Ábelt minden valószínűség szerint a CMoG sem csupán az üveg bámulatos színvonalú kezeléséért válogatta be a kiállításra, s az INDA-beli anyagból is nyilvánvaló, hogy a fiatal alkotó területe nem az üvegdizájn, hanem a konceptuális kortárs képzőművészet. És bár az üveg a domináns médiuma, aminek tulajdonságai, megmunkálásának lehetőségei, határai és izgalmai meghatározzák Ábel művészi nyelvét, a mostani tárlaton is teljes természetességgel lép a videó és a kiállítás címét adó fotográfia felé, felmutatva az inherens kapcsolódásokat.

A Projektszoba terében a művész több, különböző időkben (2015 – 2019) és eltérő technikai megoldásokkal készült sorozatából láthatunk darabokat. Magukat a sorozatokat ő maga témák szerint, és azokkal összefüggésben formai jegyek alapján is csoportosítja. A nagy témák a Tolerancia, a Világűr/Tér és a Szeretet/Szerelem, de ezeken kívül (és belül) találunk kisebb tematikus egységeket is. Míg a technikai-formai megoldások tehát jellemzően azonosak maradnak egy-egy témán belül, a fogalmi határok átjárhatók – szemantikai kapcsolódások, összefüggések mutatkoznak meg az egyes művek és csoportok között. Az Inverzió II. című munka például ugyan a Tolerancia címszó alatt jelenik meg, de világos kapcsolatot mutat a Térrel és a Szeretet/Szerelemmel is. Ahogy a művész maga fogalmaz: “az inverzió, azaz felfordítás nem csupán térben, mint térkifordítás, hanem szellemileg is átlényegülés és áthelyezkedés. […] Egy folyton változó környezetben, ott – ahol és akkor – amikor keresi ez a tárgy a nézőpontunk és a szellemiségünk jelenét és helyzetét a világban és torzítja a tér tágításával.” A Space Souvenir - Kármán Tódor emlékjel sorozat darabjai a zseniális fizikus, matematikus, mérnöknek, a szuperszonikus és az űrreplülés úttörőjének szerteágazó tevékenysége előtt tisztelegnek. A Horizont sorozat a világ egyik leghosszabb hídja, a 35 km-es Sanghaj és Ningbo közti Hangzhou Bay Bridge-ről nyíló látványt – az ég és a tenger közötti természeti jelenséget örökíti meg. A Toleranciamező című műcsoport formai-technikai megoldásait a színkeverés digitális képernyőre kialakított, illetve nyomdai eljárásai ihlették. Innen ered a kísérletezés eredményeképpen létrejött tárgyaknak a rájuk tekintés, az érzékelés pillanatától fénysebességgel táguló, de távolról sem határtalan, parttalan szemantikai mezeje. Az Egyenlőtlen szivárvány tapasztalati kiindulópontja a művész 2017-es Kínába és az Egyesült Államokba tett utazása, az ott érzékelt “mérhetetlen egyenlőtlenségek – a gazdasági, kulturális és szociális-társadalmi szeleteltség.” Az ebből az élményből született szivárványban “szó sincs egyenlőségről, harmóniáról, toleranciáról”.

A kiállításon bemutatott két videón Ábel Tamás amerikai és budapesti performanszai láthatók, az alumíniumra nyomtatott Supermoon pedig a művész első átlépése a fotográfia világába.

VISSZA